İnsanlığın uzay merakı ve araştırma hevesi giderek artıyor. Kara delikler, süpernovalar ve kaçak yıldızlar, bu sayımızdaki uzay konularımız arasında yer alacak.

Geçen hafta Nature adlı bilimsel dergide yayımlanan yeni bir araştırma, Güneş’ten yaklaşık dört milyon kat daha büyük olan devasa bir kozmik cismin geçmişteki uyanışını ortaya koydu.

Daha önce yapılan çalışmalar, galaksilerin merkezlerinde bulunan ultra kütleli kara deliklerin, çevrelerindeki maddeyi yuttuktan sonra uykuya daldığını göstermişti. Yine de, bu devasa varlıkla gezegenimiz arasındaki mesafenin, Dünya ile Güneş arasındaki mesafenin yaklaşık iki milyar katı olması nedeniyle, kara deliğin aktif hale gelmesi Dünya üzerinde herhangi bir etki yaratmadı.

Fırıldak Galaksisi’nde yeni keşfedilen bir süpernova, gökbilimcilerin ilgisini çekiyor. 19 Mayıs’ta amatör gökbilimci Koichi Itagaki tarafından keşfedilen SN 2023ixf adlı süpernova, ABD’deki Zwicky Transient Facility tarafından doğrulandı. Gökbilimciler, son yıllarda bulunan en parlak süpernovalardan biri olan SN 2023ixf’yi şimdiden incelemeye başladılar. Amaç, yıldızların yaşamlarının son aşamalarında nasıl evrildiğini anlamak.

Başka bir gözlemde, araştırmacılar büyük bir termonükleer patlamanın ardından yörüngesinden çıkan ve Samanyolu Galaksisi’nden dışarı doğru hareket eden en hızlı yıldızı tespit etti. Bu olay, süpernovalarla ilgili olup evrende bilinen en şiddetli yıldız patlaması türlerinden biridir. Süpernova sırasında bir yıldız, yakınındaki bir beyaz cüceden madde çalarak devasa bir hidrojen gazı deposuna dönüşür. Belirli bir noktada bu hidrojen gazı, termonükleer bir patlamaya yol açar. Patlamanın etkisiyle sistemdeki diğer yıldız, son derece hızlı bir şekilde uzaya fırlatılır. Araştırmacılar, Samanyolu Galaksisi’nde henüz keşfedilmemiş çok daha fazla kaçak yıldız olabileceğini düşünüyorlar.

Haberin Kaynakları:
KAYNAK 1